Friday, December 2, 2011

Jom Muhasabah : Hulurkan Tangan, Ringankan Beban


Post pertama Disember 2011 dan sempena maal hijrah yang baru kita sambut beberapa hari lepas, marilah sama2 hijrahkan rohani ke arah yang lebih baik. Buat kali pertama aku coretkan kisah sendiri dalam ruang Jom Muhasabah ni dan serasanya, inilah artikel pertama tulisan aku sendiri yang berunsurkan agama. Semoga beroleh sedikit manfaat dari pengalaman benar ini.
Tadi, masa aku sampai di rumah selepas bertemu seorang rakan, nampak televisyen yang terpasang sendirian di ruang tamu. Begitulah biasanya. Rumah ini terlalu sunyi, hinggakan televisyen terpaksa dipasang walaupun tanpa penonton bagi menghilangkan kesunyian yang menyelubungi. Di kaca tv, terpapar rancangan 999 yang menyiarkan tentang parking haram membuatkan aku teringat kenangan beberapa bulan lepas.
          Pagi itu, aku memandu kereta ke Alor Setar untuk ke sebuah klinik pakar yang terletak di tengah pekan itu. Aku yang jarang-jarang ke situ tentulah kurang arif tentang kawasan tersebut. Sesampainya di hadapan klinik tersebut, perlahan-lahan aku mencari parking yang kosong. Tiba-tiba aku lihat seorang pakcik, yang kelihatannya seperti seorang O.K.U kerana langkahnya sedikit tempang dan bongkok, dengan pakaian lusuh dan comot beria-ia menunjukkan tempat parking yang kosong kepadaku. Tidak cukup dengan itu, dia bersungguh-sungguh memberi isyarat itu dan ini bagi memudahkan aku meletakkan kereta dengan betul. Awalnya,aku ingatkan dia menjadi penjaga parking haram kerana kawasan parking tersebut memang free dan takda pun meter untuk bayar parking. Lalu, aku meraba laci kereta untuk mencari duit siling bagi membayar harga parking kepada pakcik O.K.U tu. Apabila aku keluar dari kereta, aku sedikit hairan sebab dia tak minta pun duit parking dari aku. Aku pun bertanya “kena bayaq ka pakcik? Berapa?” Pakcik tu pun berkata, “Ikut laa..nak bagi pun tak pa..tak bagi pun tak pa.” Aku terkejut. Wang siling dalam genggaman kumasukkan ke dalam poket seluar. Lalu aku keluarkan wallet dan membayar lebih sedikit kepada pakcik tersebut sebagai sedikit sedekah kepadanya. Rezeki dia harini. Spontan, sebab aku terharu dan berasa betapa ikhlasnya pakcik tu membantu aku menunjukkan parking dan membantu aku meletak kereta tanpa meminta apa-apa balasan.
               Pakcik tu seorang O.K.U, tapi masih berusaha untuk menghulurkan bantuan kepada masyarakat tanpa diminta, dan tidak mengharapkan apa-apa sebagai habuannya. Bandingkan dengan kita, yang kadang-kadang sungguh berat untuk menghulurkan tangan dan seringkali mementingkan diri. Aku sendiri, kadang-kadang bila terserempak dengan peminta sedekah, sebahagian hati mengatakan hulurkanlah seringgit dua, sebahagian lagi dipengaruhi bisikan jahat mengatakan mereka itu pemalas,penipu, aku takda duit dan sebagainya. Last2 aku lalu buat-buat tak tau ja. Aku tahu bahawa kalau kita sedekah dengan ikhlas kepada sesiapapun, tetap dapat pahalanya. Kalaupun orang yang disedekah tu penipu dan sebagainya, biarlah, itu antara dia dengan Allah. Kita tetap beroleh ganjaran atas sedekah yang kita bagi tu. Tapi itulah bisikan jahat yang sentiasa berusaha menenggelamkan hasrat murni yang boleh mendatangkan pahala.  Ohh..hati.. lepas ni, sama-samalah kita lebih kerap untuk menghulurkan tangan, dan meringankan beban mereka yang memerlukan. Ketepikan bisikan hati yang tak pernah lelap menghadirkan godaan kejahatan. Kenangilah bahawa apa yang kita nikmati sekarang ini, mungkin masih lagi impian bagi orang lain. Oleh itu, kongsikanlah sedikit nikmat yang kita miliki dengan orang lain.  Renungilah kata-kata dari pujangga terkenal, Khalil Gibran :
” Ingatlah saudaraku,
Bahawa syiling yang kau jatuhkan,
Ke telapak tangan yang menghulur di hadapanmu,
Adalah satu-satunya jambatan yang menghubungkan,
Kekayaan hatimu dengan cinta dariTuhan “

No comments:

Post a Comment