Wednesday, December 21, 2011

Perjalanan Malam


AWAS : Sesiapa yang punya penyakit kronik dan lemah semangat dilarang membaca !!!
Malam ni aku on mode seram sikit sebab tinggal aku sorang ja kat rumah...yang lain terbang pi penang abes..so, aku teringat kejadian benar beberapa lama dulu, sewaktu pulang dari penang menaiki kereta. Aku klasifikasikan pengalaman ini sebagai slot baru dalam TintaMalam, iaitu  Seram Wooo dan aku olahkan kembali pengalaman ini menjadi sebuah cerpen serammm..! Heeeee...~

         Malam semakin larut. Aku bersama sepupu baru selesai menziarahi seorang ahli keluarga terdekat yang dimasukkan ke Hospital Pulau Pinang. Kami bercadang untuk bertolak pulang ke Perlis kerana keesokannya ada urusan yang perlu diselesaikan. Aku meraba poket mencari kunci Perodua Myvi yang disewa di Kuala Perlis. Kemudian, aku mengunjukkan kunci itu kepada sepupuku mengisyaratkan agar dia yang memandu. Boleh juga aku berehat nanti. Tapi, sambil sebelah tangan menahan kuap kerana mengantuk mungkin, dia menyuruh aku yang memandu. Akhirnya, terpaksa juga aku yang memandu ditemani gerimis yang mula membasahi bandar Penang. Dalam gelap malam yang semakin larut, myvi merangkak perlahan-lahan meninggalkan bandar Penang yang tak pernah sunyi itu.
            Kesejukan mungkin dari pendingin hawa ditambah pula dengan hujan renyai renyai pada tengah malam itu, membuatkan aku terasa lapar. Tekak pula terasa haus kerana dari tadi asyik berceloteh dengan sepupuku bagi menghilangkan kebosanan. Lalu, myvi mula menghala ke sebuah kedai mamak nasi kandar yang sememangnya terdapat di merata-rata bandar Penang itu. “Biaq ada energy sikit, nak balik jauh ni!” Aku berseloroh kepada sepupuku itu. Selepas menyelesaikan sepinggan nasi kandar kari “kaw”, kami mula bergerak untuk meninggalkan Penang. Seperti tadi, aku menyuruh sepupuku yang memandu, namun tetap ditolaknya. Akhirnya, aku terpaksa mengalah, bertugas over-time menjadi pemandu pada tengah malam itu. Rupa-rupanya, ada “sesuatu” yang bakal berlaku pada malam itu.
            Selepas meninggalkan suatu kawasan tol, aku menjeling dashboard myvi yang memaparkan angka 2:37 a.m.. Sepupuku itu seperti orang lalok. Aku tahu dia terlalu mengantuk, ditambah pula dengan kekenyangan melahap nasi kandar di kedai mamak tadi. Cuma aku yang masih bertahan daulat memandu seorang diri. Hujan sudah berhenti,namun sisa-sisa kedinginan masih membaluti suasana malam, terasa mencengkam tubuh walaupun aku sudah memakai T-Shirt berlengan panjang. Gelap dan sunyi sungguh highway malam ni. Ye lah, ni kan bukan musim cuti. Memangla tak ramai yang guna highway waktu-waktu macam ni. Radio myvi yang perlahan aku kuatkan sedikit volume-nya. Kedengaran lagu “Unintended-Muse” memenuhi ruang kabin myvi yang dingin dan sunyi itu. Ahhh, makin terasa pula kesunyiannya. Lalu, aku menukar lagu. Lagu “Selimut Putih-Akhil Hayy” pula menyusul... Hmm, okaylah..rancak sikit, tapi seram la pulak rasanya malam-malam ni. Myvi terus menyusur pada kelajuan sederhana membelah kepekatan malam yang dingin dan sunyi.
            Tiba di suatu kawasan yang terdapat seperti bukit di tepinya, aku terkejut! Sepupuku yang nyenyak tidur itu meracau pula. Racaunya lain macam. Ketawa keras dan kuat membuatkan mood yang telah sedia seram bertambah seram jadinya. Spontan, aku yang terkejut terus menumbuk pahanya membuatkan dia terjaga dari tidur. Apabila aku pandang kembali ke hadapan, dalam jarak 70 meter nun di tebing bukit yang gelap, kelihatan suatu sosok berpakaian putih berdiri tegak. Aku kurang pasti apa benda namun, sebaik myvi melewati lembaga itu, jelas, sosoknya seperti seorang wanita berpakaian putih menghadap membelakangi highway. Disebabkan kawasan itu sedikit berselekoh, suluhan lampu myvi mengesahkan bahawa itu bukanlah benda lain seperti papan tanda dan sebagainya, tetapi sesuatu yang sukar untuk aku tafsirkan. Sewaktu melewati lembaga itu, masing-masing tekelu tanpa bicara. Secara automatik, kepala masing-masing tertoleh melihat apakah benda itu yang sedang berdiri tegak di pinggir bukit membelakangi highway. Ahh, sudah..! Dia mai dahhh... Aku pasti, itulah “makhluk” yang sering kubaca dalam kisah-kisah seram di internet dan ditonton dalam filem-filem seram.
            Mata kembali mengarah ke depan. Namun sunyi tetap merajai suasana. Masing-masing mengunci bicara. Enggan bersuara walaupun sepatah. Aku tahu dan pasti, sepupuku juga turut nampak lembaga itu. Lebih-lebih lagi dia duduk di tempat penumpang. Masing-masing menelan liur. Rasa mengantuk yang baru menjinak, hilang lenyap entah ke mana. Genggaman stereng terasa sedikit licin kerana tapak tanganku mula berpeluh. Spontan terhadap rangsangan luar biasa tadi. Kini, myvi mengarah menuruni higway yang sedikit berbukit. Kelajuan meningkat sedikit dan kaki ini terasa janggal untuk mengawal brek dan minyak. Terkejut dan tersentak dengan peristiwa tadi. Mujur juga kereta ini automatic. Jarum analog menunjukkan angka 100km/j. Myvi semakin laju melewati haluan highway yang menuruni bukit, tanpa mengetahui di hadapan sana, suatu lagi kejutan menanti.
            “Woi, apa tuuu?!” spontan, kesunyian dalam myvi dipecahkan oleh jeritan spontan aku yang terkejut melihat suatu objek seperti bebola api yang berada di tengah-tengah haluan lebih kurang 100 meter di hadapan. Semakin dekat, semakin besar kelihatannya. Jelas, objek itu seperti bebola api yang terapung tetapi nampaknya seperti bergolek di atas highway merintangi laluan myvi. Tangan mula bergetar untuk memusing stereng bagi mengelak entity tersebut, tapi serentak dengan itu juga, sepupuku bertempik kuat “hang belah benda tu wei...langgaq ja, jangan elak!!!!”.. Pegangan stereng dikemaskan dan spontan bibir menuturkan bismillah. Dalam jarak 50 meter, benda seperti bebola api itu semakin membesar dan mungkin akibat perasaan yang sukar digambarkan, mataku terpejam saat myvi menghentam entity misteri tersebut. Yang kedengaran hanyalah tempikan kalimah Allah dan sesaat kemudian, myvi terasa bergegar dan mataku terpandang percikan api dari bahagian kiri myvi serta telinga menangkap bunyi geselan yang ngeri. Sepupuku spontan menolak stereng myvi ke kanan yang hilang kawalan dan bergesel dengan divider jalan selepas kereta melanggar entity yang tiba-tiba menjelmakan dirinya itu tadi. Mujur juga tiada kenderaan lain di belakang sewaktu myvi itu melelong ke tengah kerana lost-control. Pedal minyak spontan dilepaskan dan myvi kembali perlahan melewati jalan highway yang landai.
            Huhh..nafasku tercungap-cungap kerana kejutan yang tak dijangka pada malam yang penuh misteri itu. Sepupuku juga berusaha menenangkan aku dan mencadangkan agar kami singgah di Gurun dan meneruskan perjalanan pada keesokannya sahaja. Dingin malam yang tadinya mencengkam segenap ruang, kini tak mampu menyejat peluh yang membasahi tubuh tanpa sedar. Bunyi degupan jantung yang kencang dan tidak menentu sukar untuk dihilangkan. Dalam mindaku kini, hanya berdoa moga cepat sampai ke Perhentian Gurun dan berehat menghabiskan sisa malam misteri ini di situ. Masing-masing terkunci bicara dan nun jauh di hadapan, kelihatan papan tanda Perhentian Gurun dan myvi terus membelok perlahan menghala ke tempat parking. Walaupun mata sukar dilelapkan kerana otak sarat dengan tayangan dan persoalan tentang apa yang menimpa kami, tapi terasa sedikit lega dan tenang kerana kami tidak kesunyian lagi di sini. Kami terus berehat dan meneruskan perjalanan ke Perlis  seusai solat subuh keesokannya, bersama myvi yang sudah tercalar di bahagian pintu penumpang dan bumpernya yang sedikit rongak akibat bergesel dengan divider. Huhh, kalaulah aku mengelak benda bebola api itu semalam, mungkin lebih teruk jadinya.  Walaupun aku tahu aku harus mengeluarkan ratusan ringgit untuk membayarnya, namun dalam hati, kupanjatkan kesyukuran yang tidak terhingga kerana tiada sebarang kecelakaan menimpa kami. Kini, aku sedikit fobia jika hendak berjalan jauh pada waktu malam, apatah lagi jika melintasi highway yang selama ini sering kedengaran penuh dengan misteri, tetapi kini, aku sendiri yang terjebak.  

TM : Nasihat untuk semua yang memandu di highway, elakkan memandu berseorangan..  ajakla sapa2 teman...jangan berani lebih sangat.. dan kalau ditakdirkan berjumpa dengan something “unusual” kat tengah2 jalan, langgaq ja benda tu...teringat kisah2 kemalangan akibat mengelak sesuatu yang misteri kat tengah jalan, dan aku sendiri hampir menjadi mangsanya. Heww..amacam? seram tak? Haaa..thanks 4 reading..!

No comments:

Post a Comment