Wednesday, December 21, 2011

Burger Prosperity Mc D


Lama rasanya tak review sal makan-makan kat sini. Dan malam ni, aku nak review something yang very sinonim dengan warga Malaysia, iaitu Mc D. Tadi, waktu aku balik rumah, terkejut tengok ada satu bungkusan set Prosperety Mc D atas meja makan. Ehh, sapa pulak baik hati dok buat amal jariah kat aku musim2 cuti ni. Rumah sunyi jaa. Then dapat sms dari adik aku mengatakan depa nak pi penang dan sekarang dok di airport. Ohh, hampa umpan aku dengan Mc D untuk jaga rumah noh.. X pa..x pa..

            Semua orang tau Prosperety tu adalah umpama oblong daging lembu yang dijual di Mc D. Mungkin dinamakan Prosperety agar kelihatan bergaya dan macho mungkin... Arghh,penuh dengan ke-poyo-an. Bagi aku yang setahun sekali makan Mc D, ada 3 benda atau identity burger Mc D yang aku suka, iaitu sesame Breadnya yang lembut, daging lembu yang padu dan dimasak elok, dan baunya yang enak. That’s all. Begitu juga dengan Prosperity ni. Aku paling suka rasa daging lembu yang padu dan memang lain dari rasa daging burger lembu yang biasa.
           Tapi, banyak juga kekurangan pada burger Prosperity ni yang aku tak suka dan merasakan burger ni tak sepadan dengan harganya yang sangat mahal, sifat biasa makanan di Mc D. Pertamanya, aku tak suka langsung pada onion ring yang ditabur di atas kepingan daging tu. Aku memang jenis tak suka bawang dalam burger walaupun ianya segar dari ladang ka apa ka. Dahla pahit semacam, after-taste nya juga teruk membuatkan aku terpaksa minum bergelas air bagi meghilangkan rasa aneh pada kerongkong. Lagi satu yang aku tak suka pada Prosperety ni ialah daging lembu yang dicelup dengan sos lada hitam yang keterlaluan. Pedas sungguh rasanya. Tentang lada yang tak hancur tu takpalah, aku faham itu identity bagi sos lada hitam western. Tapi, rasanya yang sangat pedas itu kenapa? Mungkin disebabkan burger Prosperity ni terlalu kosong. Salad tak ada, mayonis takda dan cheese jauh sekali. Hairan juga, takkanlah orang putih makan pedas2 macam ni?! Tapi itulah Prosperety yang dibanggakan oleh sesetengah orang sehingga menempek gambar bersama Prosperety di laman sosial sana sini. Kononnya merekalah warga berada yang mampu meratah benda2 itu setiap waktu. Aku bukanlah pakar rasa, tapi aku pasti kalau burger ini dihidangkan kepada juri masterchef, pasti berjela juga komen negative dari mereka. Mujurlah Prosperety ni bukan duit aku. Lebih baik rasanya menempah oblong special dari burger stall tepi jalan yang harganya jauh lebih murah dan rasanya yang sedap dari Prosperity ni. Aku bukan haters Mc D ka apa, tapi inilah aku yang memang kalau sedap memang aku katakan sedap, tapi kalau tak sedap memang aku paku...haha...

No comments:

Post a Comment