Sunday, December 18, 2011

Kuih "Ketayap Moden"


Selamat Malam semua.. Harini aku terlebih rajin, so aku masak la supper tadi.. Macam biasa, something yang mudah,ringkas, dan cepat untuk disediakan.. dan yang penting, sedapppp..! Semua orang tau...semua orang boleh buat, tapi aku nak tulis jugak kat sini sebab ni blog aku..haha..ikut suka la aku nak tulis apa pon..  Aku tak tau nak letak nama apa kuih ni, tapi disebabkan rupa bentuknya yang ala-ala kuih ketayap, so we can called it “ketayap moden”..

BAHAN-BAHAN
  • Roti sandwich yang telah dileperkan (supaya tak serap minyak)
  • Sosej (tidak dipotong.. 1 sosej :1roti)
  • Serbuk roti atau orang2 kampung aku panggil “ bread crumbs”
  • Tepung yang dibancuh pekat bersama sedikit garam
  • Minyak masak..kalau nak kelainan,boleh guna petrol atau diesel..
  • Sos dan Mayonis (aku prefer sos cap arnab.. even kaler dia merah macam darah arnab,tapi rasa dia awesome! )

CARA MEMASAK
  • First of all, goreng dahulu sosej.. jangan terlampau masak..
  • Sambil tu, leperkan roti sandwich then sapu sos + mayonis seperti menyapu jem, tapi jangan terlampau banyak sebab nanti dia melimpah pulak..
  • Letakkan 1 sosej yang siap digoreng tadi di atas sekeping roti yang telah disapu sos dan mayonis tadi.
  • Kalau nak pedas,boleh tambah lada..then gulungkan roti bersama sosej di dalamnya..
  • Ratakan roti dengan bancuhan tepung pekat (tujuannya untuk melekatkan serbuk roti).
  • Ratakan pula roti tadi di atas serbuk roti hingga serbuk roti melekat di serata bahagian roti.
  • Apalagi tunggu, gorenglaa.. kalau boleh goreng tenggelam lagi bagus.. Jangan terleka sebab serbuk roti ni cepat hangit..So,api kena pandai control dengan sentiasa membolak-balikkan rori yang digoreng tuh..

TM : Sapa yang suka sayur boleh letak salad dalam gulungan roti tu...bread crumbs ni membuatkan roti jadi lebih rangup...waktu makan dok krup..krap.. dalam mulut.. bread crumbs boleh digantikan dengan conrnflake yang dikisar atau serbuk nestum...sosej pulak kalau boleh guna yang ayamas yang ada keju kat dalam tu fuhhh..sedapp..berkrim..jemput makan..! 

No comments:

Post a Comment