Wednesday, November 30, 2011

SinggahRasa : Char Koey Teow Kuala Perlis


Malam ni aku takda idea nak merapu apa. Cuma ingat nak ubah kategori “Jalan2 Cari Makan” kepada “SinggahRasa” la pulak. Rasa tak berapa kena dok curi idea orang dalam TV tu. Originaliti adalah identity TintaMalam. Haha..mulalah aku nak berfalsafah EDU3103 ni. So, sempena dengan penukaran kategori post baru ni, aku nak tulis tentang makanan yang agak best di Perlis ni, dan aku teringin sangat nak masak sendiri benda ni, tapi sampai la ni tak masak2, tak tau pasaipa,  iaitu Char Koey Teow (sori kalau salah spelling).
yummy..sedapnyerr char koey teow
Setelah seminggu di Langkawi, aku kembali ke Perlis untukn menghadiri majlis kenduri sedara dan menyetelkan bil2 yang berlonggokan. So, masa sampai dari Langkawi tu, punya la lapaq. Terus pi pekan “Kola Peghelih” untuk cari something yang boleh dimakan. Nampak kedai “Azie Char Koey Teow” yang berdekatan Farmasi Delima tu. Terus order Char Koey Teow special bungkus. Memang sedap, cukup rasa. Udang fresh walaupun tidaklah sebesar tapak tangan, tapi dia boh banyak ekor dan rasanya memang macam udang..! Koey Teow yang masak sedang elok, tak terlalu keras atau lembik (lunyai). Kuahnya yang sederhana, tidak terlalu pedas atau tawar, dengan rasa masin manis kicap harmoni bersama air rebusan udang beserta rasa lada hitam yang ringan. Kuah sedikit pekat ni kerana dicampur telur di dalamnya, akan meresap ke dalam koey teow dan koey teow pun kembang dan lembik jika terlalu lama dibiarkan tanpa dimakan (memang sifat benda pasta macam koey teow,spaghetti, mihun dll). So, kalau beli bungkus kena balik buka makan cepat2 ler. Macam masterchef la pulak aku malam nih..! Bagi aku yang memang suka mengunjungi kedai makan sekitar Perlis ni, ini adalah antara Char Koey Teow terrrbaekk di Perlis ni dan rasanya di Kola Perlis ni cuma ada yang ni ja. Harganya cuma RM 4.50 dan dibungkus dengan bekas plastic, bukan polisterin atau plastic lauk. Bersih dan mudah dimakan di mana-mana.. 

1 comment: