Tuesday, November 1, 2011

My Games + My Review : Falling in Love with.....Cityville?!


[aku rasa font 14 comic sans terlalu besar,nak cuba font 11 tengok] Setiap hari, kalau aku ada di rumah, mesti gatal tangan nak main Cityville. Dah jadi macam ketagih minyak cap kapak daa.. kuat sungguh “nicotine” yang ada pada Cityville sehinggakan aku berasa tidak lengkap hari-hari yang kulalui tanpanya di sisi.. Wahh, macam novelis pulak. Harini, bersempena dengan aku memasuki Level 83, aku nak cerita sikit2 tentang Cityville nih. Ramai juga kawan-kawan yang bertanya itu dan ini kerana pada mereka, mungkin luarbiasa seorang lelaki dewasa macam aku masih bermain socialgame yang kelihatan “bodoh” seperti ni. Malah, lebih dasyat lagi member2 yang tak sayang mulut, mengatakan aku gila dan seumpamanya kerana tak pernah berenggang dengan cityville. Tidak tahukah mereka aku ini juga seorang player GTA bertaraf dunia, yang takkan pernah rasa bersalah untuk membunuh pada bila-bila masa sahaja... hahahaaa...
            Walaupun Cityville secara rasminya di-launch pada Disember 2010, tapi, sebagai “pelanggan setia” zynga iaitu developer bagi kebanyakan socialgames kat facebook, aku diberi keistimewaan untuk merasa cityville lebih awal dari tarikh pelancaran rasminya. Lebih kurang dua minggu awal apabila aku mendapat emel kebenaran khas untuk bermain cityville dari zynga. Wahh, terasa dihargai ketika itu. Bagi umum yang belum tahu apa itu Cityville? Cityville ialah socialgame, (freemium) iaitu pengguna boleh bermain secara percuma tanpa had, tetapi boleh memilih untuk melaburkan wang bagi mendapatkan bahan-bahan tertentu yang sedikit istimewa. Setakat ni, aku belum pernah membeli walaupun RM 0.10 topup zynga dari kedai Seven-E. Dari level 1 hingga 83, semuanya free. Cityville sebenarnya diilhamkan dari permainan SimCity yang pernah famous suatu ketika dulu. Cityville ni ialah permainan berbentuk pembinaan dan perancangan bandar dan di sini, sang pemain menjadi seorang datuk bandar yang genius, engineer yang kreatif, arkitek yang teliti serta businessman yang gigih..! Cityville bukanlah game hingusan sepertimana tanggapan sesetengah orang. Pada hari pelancarannya, Cityville telah berjaya menarik seramai 100,000 users dari seantero dunia. Dan, sebulan selepas pelancarannya, active users of cityville bertambah menjadi puluhan juta (lebih kurang 61 juta) dan sekaligus ini menenggelamkan rekod yang dipegang oleh Farmville, juga satu lagi socialgame yang dibangunkan oleh zynga. Mungkin di Malaysia, orang dewasa yang bermain game sebegini kelihatannya sungguh janggal, tapi, di luar negara sana, tidak..! Aku sendiri mempunyai rakan permainan dari merata negara, dan mereka kebanyakannya lebih tua dan ada juga yang sudah beranak-pinak. Aku pernah berchatting dengan seorang wanita warga UK (walaupun BI aku tunggang langgang) dan aku tidak menyangka bahawa dia sedang bermain cityville sambil menunggu makanan yang dimasaknya siap untuk hidangan keluarganya....! Awalnya aku berasa pelik juga, tapi lama-kelamaan, aku mula memahami bahawa orang-orang di sana mungkin stail berjiwa muda...heheh...
Biarlah aku nukilkan sedikit di sini mengapa aku jatuh cinta pada Cityville ni. Aku rasa sudah banyak kenangan, pahit manis bersama Cityville dan level 82 sudah layak dianggap senior dalam game ni. [asalnya, cityville dihadkan pada level 80, kemudian dinaikkan kepada 90 dan last aku tahu, level 125.. sekarang tak tau la ada wujud lagi ke tak limit tu] Ketika panamera dirasuk virus beberapa hari lepas, dan facebook aku yang berkelakuan gila, apa yang kubimbangi ialah cityville. Tak dapat dibayangkan jika tiba2 virus yang sememangnya tak punya perasaan itu me-reset cityville aku kembali ke level 1... Huaaaa...!!! Pada mulanya, ketika aku berseorangan di cityville kerana bermain atas special invitation oleh zynga, aku rasakan bosan dan sunyi. Coins pula terlalu sedikit dan akulah player paling miskin rasanya ketika itu. Lalu, satu demi satu bisnes kecil-kecilan dibuka di Cityville aku yang dinamakan Vice City bersempena nama kota dalam GTA Vice City. Pada masa itu, betapa sukarnya untuk aku melaksanakan mission2 dalam cityville kerana kekurangan coins dan neighbor. Mintak ini tak siapa peduli, mintak itu tak siapa hantar. Beberapa bulan terawal menyaksikan kawan2 facebook, kebanyakannya kawan lama dari SMKAK mula memberi perhatian kepada cityville. Aku mula berasa sedikit keseronokan dan kemeriahan di cityville. Malah, ada juga antara mereka yang levelnya lebih tinggi dari aku dan ini membuatkan aku lebih gigih untuk bersaing dengan mereka. Inilah naluri sejati seorang gamer, yang tak boleh duduk diam selagi ada orang yang lebih hebat dari mereka..!
vice city pada musim salji

               Betapa seriusnya aku menganyam “kerjaya” di cityville, sehinggakan aku akan budget berapa hari aku perlu tinggalkan cityville kerana berada di kampus dan aku akan letakkan setting yang bersesuaian agar tiada sebarang kerugian sepanjang aku meninggalkan cityville. Hampir lima bulan membina bandar impian yang dinamakan Vice City, aku sudah berada di ranking teratas dalam kalangan rakan2 yang kebanyakannya dari Malaysia dan aku kenali mereka. Ini disebabkan ramai telah “tumbang” di medan perjuangan mungkin kerana tawar hati atau jelous melihat aku yang kini berada jauh di hadapan..hahaha.. Pada level 60, aku mula menerima banyak friend request dari manusia2 asing yang bukan orang Malaysia. Di bawah request tersebut dicatatkan “cityville neighbor please”. Ah, terasa bangga pula. Aku kini mula menjadi perhatian dunia..! Chewahh.. Bermain bersama player dari luar negara menjadikan cityville bukan lagi suatu permainan yang main-main, tetapi lebih serius dan bersungguh-sungguh..! Adakalanya mereka tanpa segan silu akan menegur aku melalui chatbox di FB dan meminta aku menghantarkan itu dan ini kepada mereka bagi melancarkan operasi cityville mereka. Di sinilah aku mengenali serba sedikit latar belakang orang2 asing yang kebanyakannya mat saleh dan minah saleh yang tak tahu malu ini..Hahaha.. Ada di antara mereka yang mempunyai kerjaya sebenar yang berkaitan dengan cityville iaitu civil engineer. Fuhh, tabikla pada dia ni. Kerjanya serius tapi orangnya santai. Seperti yang kukatakan tadi, banyak di antara mereka yang sudah berumah tangga dan beranak pinak, tapi masih layan cityville. Serius, aku rasakan akulah player termuda tapi terhandal dalam kebanyakan  neighbor aku nih.. Hahaha...sekali lagi perasan .. Tapi termuda itu betul rasanya, tapi terhandal tu tidaklah..! Aku berada di ranking keempat antara puluhan neighbor di cityville aku. Bolehlah dibanggakan juga sebab hanya aku satu-satunya warga Malaysia yang berada pada top 10 dalam ranking cityville aku tuh.
antara projek mega di Vice City, bina jambatan
Mengapa jatuh cinta pada cityville? Aku pun tak dapat menghuraikan persoalan sejelasnya kerana cinta itu sesuatu yang misteri dan subjektif..! Apapun, cityville dapat membuatkan aku tersenyum kepuasan dan melupakan sebentar kekusutan dunia walaupun cityville aku sedikit semak dengan puluhan bangunan dan binaannya. Tetapi, itulah kesenian bagi aku. Dan kesenian yang aku lakarkan pada kanvas cityville memberiku sejuta kepuasan...bukan sejuta pilu macam lagu jiwang tu. Saat mata menatap warga Vice City yang sibuk dengan urusan mereka, belarak ke sana ke sini, dengan pakaian dan gaya tersendiri, aku jadi geramm... ohh, comelnya..! Bila ada sesuatu mission dan aku dapat menyelesaikannya dahulu berbanding dengan orang lain, aku rasakan itu juga suatu kepuasan yang yang menghadirkan kebanggaan. Apabila ini terjadi, kerapkali juga kawan-kawan yang mat2 saleh ni akan menyerbu aku melalui chatbox dan bertanyakan itu ini serta cara-cara untuk menyelesaikan mission tersebut. Ohh, aku jadi professor pula kepada mereka..! Malaysia boleh..!  Bangunan-bangunan pencakar langit serta mercu tanda terkenal (menara Eiffel) yang berdiri megah di Vice City menggambarkan ketekunan aku sebagai pemiliknya dan begitulah tingginya harapan untuk menjadi player yang disegani di arena cityville ini. Tapi, aku sedikit terkilan kerana tiada satupun mercu tanda yang melambangkan Malaysia, tanah airku. Malah, sebatang flag pole Malaysia pun tak disediakan oleh cityville, Dan, sedikit masa lagi, aku akan “merusuh” kepada zynga untuk memasukkan sedikit indentiti Malaysia ke dalam cityville... Siap la nanti..!
Eiffel Tower in progress..

Apa faedahnya bermain game sampai ketar kepala (bersungguh-sungguh) ? Tambahan pula game2 hingusan seperti cityville ini?! Mungkin inilah tanggapan umum masyarakat yang bencikan game2 seperti yang aku main ini. Macamlah semua perkara yang mereka lakukan itu berfaedah kesemuanya.. takkanlah seumur hidup mereka tak pernah melakukan yang sia-sia...? Hahaha.. mula dah la ni tazkirah aku..! Sejujurnya, aku memasang impian untuk menarik rakan2 bukan islam dari negara lain yang menjadi teman sepermainan di cityville ini untuk mendekati Islam, atau sekurang-kurangnya memperbetul tanggapan mereka yang sudah diresapi fahaman zionis laknatullah yang disemai subur dalam hati mereka iaitu berpegang bahawa orang Islam ini terrorist atau kejam dan seumpamanya. Tapi, kalaulah mereka menganggap aku ini Islam yang jahatnya seperti syaiton, mengapa mereka berani mendekati aku? Malah mereka yang terlebih dahulu meminta aku menjadi rakan mereka walaupun matlamatnya hanyalah untuk bermain cityville. Sapaan atau teguran ramah yang mereka mulakan melalui chatbox memberi peluang dan memudahkan aku untuk mendekati dan berkenal mesra dengan mereka. Mereka yang mulakan, dan kini aku perlu tentukan haluannya.  Biar mereka tahu dan faham, orang Islam bukanlah pengganas seperti ideology sampah pegangan mereka itu. Apa kaitannya cityville dengan Islam pula?! Memang tiada kaitan, tapi jalinan persahabatan antara aku dan mereka, walaupun pada dasarnya hanyalah rakan sepermainan, tapi di sinilah aku cuba “menanam” keyakinan dan kepercayaan mereka terhadap player beragama Islam seperti aku. Bersungguh-sungguh,jujur, menepati janji, rajin, pemurah dan bantu membantu, adalah akhlak islamiyah yang kita semua tahu, dan kini aku terapkan apabila bermain cityville. 
The latest Vice City (31/10/11) Dalam proses mengISLAMkan nama bandar kesayanganku ini ..!
                 Aku yakin, 99% umum di luar sana akan mengatakan aku gila kerana menanam impian untuk berdakwah melalui permainan (cityville), tapi suka untuk aku nyatakan, setiap orang punya caranya yang tersendiri dan sekurang-kurangnya aku telah berusaha menanam keyakinan mereka dan cuba memesongkan ideology mereka yang hanya nampak negative pada Islam. Kadangkala, apabila mereka meminta sesuatu, aku katakan InsyaAllah dan aku cuba tunaikan permintaan mereka. Ini hanyalah sekecil kuman, tapi biarlah mereka nampak bahawa orang Islam ini bukanlah penipu dan pembohong sepertimana yang mereka sangka. Mungkin nanti jika aku sudah betul2 rapat dengan mereka, masa itulah aku akan memulakan langkah yang lebih serius. Sekarang, biarlah aku mantapkan pengisian diri sendiri yang masih daif dengan ilmu terlebih dahulu. InsyaAllah. Sekali lagi aku tegaskan, tidak salah dan tidak mustahil kita boleh berdakwah melalui permainan (cityville). Jika mereka berjaya dakwah kita melalui permainan juga (masih ingat 5 S, salah satunya Sport), apa salahnya kita juga gunakan metodologi yang sama..!

TM : Ada orang kata, buat apa main cityville, bukan dapat duit pun..! Sungguh, aku tak nafikan, selama bermain ni, satu sen pun aku tak pernah dapat income dari cityville. Satu ja aku nak kata, tak semua benda kita buat kerana nakkan duit, adakalanya kepuasan itu lebih mahal dari wang ringgit..! =)

           

No comments:

Post a Comment