Wednesday, June 1, 2011

De’ SMKAK : Dia Yang Tak Kukenali

Entri pertama sebagai “merasmikan” kategori post yang baru iaitu De’ SMKAK. Post2 kat sini adalah berkisarkan “dunia” aku sebagai pelajar di sebuah sekolah agama di Mergong,Kedah start dari tahun 2003 hingga 2007. Sebelum ni tak teringat pulak nak tulis tapi sayang juga kalau dibiarkan cerita2 yang penuh kenangan tu diperam saja dalam otak nih. So, tempat yang sesuai untuk aku putarkan kembali segala kenangan tu ialah dalam blog ni lah. Mungkin 10 tahun akan datang, aku still boleh selak2 dan baca balik apa yang aku tulis nih...huhu..whats a memories...!

SMKAK, suatu nama yang pernah aku dengar, tapi langsung tak pernah kukenali wajahnya. Almaklumlah, aku tinggal di “oversea” a.k.a Langkawi permata Kedah..hehew.. Aku masih ingat, sewaktu aku dalam darjah enam, aku selalu pergi mengaji quran kat rumah jiranku then dia selalu tanya aku nak sambung sekolah menengah kat mana pasni. Waktu tu laa first time aku dengaq nama “Sekolah Agama Mergong” nih. Melalui cerita guru mengaji aku tu, memang sangat masyhurla SMKAK nih. Segalanya bermula apabila aku abes ja exam UPSR, sibukla cikgu2 dok bagi borang2 permohonan ke sekolah menengah kat selection student cam aku...chewahhh..haha..besalaa, skolah kampung masa tu, tak ramai yang menonjol dalam akademik ni. Walaupun pandai sikit2 ja macam aku nih, dah boleh jadi menonjol sebabnya sekolah kat kampung.. Apa borang yang cikgu bagi, aku gasak isi semua. Satu pagi, dalam masa cuti lepas aku habis sekolah rendah (habis UPSR), cikgu math aku, Cikgu Azman mai ketuk pintu rumah. Dia bagi envelop koko besaqq punya kat aku. Takdan aku nak buka, dia cakap “hang kena p sekolah ni...rugi tak pi...kalau depa tak bagi asrama, hang bawa khemah tidoq kat luaq pagaq...lama2 depa bagi laaa”... Rupa2nya, itulah permulaan segalanya. Surat tawaran rasmi dari SMKAK yang aku terima pagi tu mencorakkan kehidupanku selepas ini. Masa hanya tinggal lebih kurang seminggu untuk prepare apa yang patut untuk aku “berpindah” dari bumi Mahsuri ke sebuah tempat yang asing,yang tak pernah kulihat rupanya,iaitu SMKAK...!

Petang sebelum hari pendaftaran, aku dibawa oleh family membuat “lintasan hormat” depan SMKAK buat julung kalinya dalam hidup aku. Mak aaaiii, besaq jugak sekolah ni. Bangunan baru pulak tu (bangunan baru pentadbiran boleh nampak dari jalan, yang legend2 dok terceruk sikit) hahaha... Itulah impresi pertama aku sewaktu melintasi jalan depan SMKAK. Sedikit terbit rasa bangga dan pastinya aku terkenang cerita guru mengaji bahawa SMKAK adalah satu sekolah yang femes..ahakz...! Esoknya hari pendaftaran kat dewan besaq. Habis ja daftar, aku diiringi family masuk ke asrama dan masih kukuh di ingatan, kamar pertama aku masa Form 1 ialah Dedikasi, yang letaknya berhampiran tandas di tingkat 3 asrama. Setelah berkemas ala kadar, tibalah masa perpisahan. Famili aku takleh tunggu macam mak pak orang lain, almaklumlah, japgi nak balik naik feri, kang tiket abis susah pulak. (masa ni aku tak kenal lagi member2 selangkawi)..Setelah berpesan itu ini, smbil melambai tangan, terbit juga rasa sebak dan sunyi lain macam kat diri aku. Ish, sentimental jugak aku ni rupanya. Besalaa, sebelum ni duduk ngan family, kali ni kena pandai2 la sorang diri. Masa tu, kawan pun tak berapa ada lagi. Ondaway nak balik bilik, aku terserempak dengan salah sorang member yang satu sekolah rendah ngan aku. Syukurrr, ada jugak orang yang aku kenai dok sini. Taklah rasa canggung sangat. AKu ni jenis pendiam dan pemalu.huhu~ Introvert orang kata. So, payah la sikit nak ada kawan baru nih. Apapun itulah ceritanya perubahan kehidupan aku dari rumahku ke sebuah tempat yang tak kukenali sebelumnya, yang telah banyak mempengaruhi kehidupan aku lepas tu...huhu~

No comments:

Post a Comment