Saturday, June 4, 2011

De’ SMKAK : Mana “Camcanya” ?

Kisah kedua yang merupakan kisah terawal aku kat SMKAK iaitu waktu form 1 hari ke-2 masuk SMKAK. Pagi tu, buat pertama kali dalam hidup ni, aku bangun awal gilerr.. 5.30 pagi kalau tak silap. Then siap mandi semua, aku dengan kawan2 baru pun “belarak” la p surau SMKAK yang namanya Raudhatus Sakinah. Sedap kan? Letaknya lebih kurang 200m dari aspura. Buat pertama kali jugaklah dalam hidup ni dok main naik-turun tangga. Macam duduk flat pulak. Biasalaa, bilik aku kat atas sekali, dah tu hujung-hujung pulak tu. Dan buat pertama kali jugakla aku solat subuh ramai-ramai macam solat jumaat pulak rasanya dan ada tazkirah subuh yang mengingatkan aku kepada kem-kem yang pernah aku hadiri masa kat sekolah rendah dulu. Habis ja tazkirah, semua student baru akan bersarapan kat dewan makan yang letaknya di bawah asrama. (memangla ada student baru ja sebab minggu orientasi).. Berjalan la pulak ramai-ramai pi dewan makan. Sampai saja kat situ, aku tengok dia hidang mi goreng macam kat kantin tu. Susun banyak-banyak pastu ambik sendiri. Ni pun pertama kali jugak bagi aku. Berapa banyak “pertama kali” daa.. banyak benda jadi pertama kali sebab perkara2 kat asrama seriously totally different dari kehidupan aku kat rumah sebelum ni. Dulu kat rumah, aku memang tak makan pagi. Kalau makan pagi, sampai sekolah mesti keluaq balik.. yaqs.. just minum 1 mug air milo then kayuh beskal pegi sekolah rendah dulu. Pagi tu, kat SMKAK, aku dihidangkan mi goreng dan aku pun amek la sepinggan konon nak cuba la makan pagi. Pastu disediakan pulak cawan plastic warna warni untuk tadah air teh susu dalam tong air yang disediakan. Semuanya “self-service” tak macam kat rumah. Aku pun duduk la dengan member2 seperjuangan sambil tadah tangan baca doa makan. Fuh, alim tak payah kata la waktu form 1 tuuu.. Aku pun minum la air teh panas tu slow2. Nak makan macam mana, “camca” takda..kalau makan nasi tak pa la jugak. Huhu~ Tengah minum tu, aku nampak la orang lain dengan slumbernya makan mi goreng guna tangan. Mak aaaii... aku rasa pelik sebab tak pernah makan mi guna tangan. Pastu kawan aku tegor la awat tak makan. Aku tanya balik, “mana camcanya?”.. haha.. diorang gelak kat aku. Last2 aku cuba jugak makan guna tangan. Awal tu rasa geli semacam ja. Aduhhh, apala nasib..dahla first time nak makan pagi, dahtu kena makan mi goreng pakai tangan la pulak.. haha.. inilah satu pelajaran yang aku dapat kat SMKAK. Sampai ke hari ni, aku still boleh bersarapan awal pagi dan lebih suka makan mi guna tangan...!

No comments:

Post a Comment