Sunday, October 30, 2011

My Experience : Virus “hi” mengamuk di FaceBook...! [PART 1]


Tengah-tengah malam hujung minggu ni, aku tak sabar-sabar nak menconteng kat Tinta Malam tentang kejadian bersejarah yang menimpa aku dan Panamera malam semalam. Masih ingat Panamera? Itulah nama yang aku berikan kepada Desktop kesayanganku yang di-custom pada bulan Mac 2010. Kisah mencemaskan ini membuatkan aku tak tidur semalaman kerana berhempas pulas memulihkan sang panamera yang dijangkiti virus “hi” melalui chat kat FB...biarlah aku terangkan rentetan kejadian ini dan cara aku menanganinya... mungkin boleh jadi rujukan atau panduan di masa depan kepadaku seandainya perkara sebegini berulang lagi.. J
            Pada awalnya, tengah sedap aku bermain Cityville di fb, tiba-tiba “plup!” (bunyi orang hantar msg melalui chat”.. Seorang rakan dari SMKAK menghantar “hi” kepada aku... aku pun reply la sebab ingatkan member tu nak berchatting dgn aku.. lepas aku tulis 2-3 patah, aku tunggu... agak lama dia nak reply, then, “plup!” dia menghantar satu link dan dihujungnya terdapat smiley.. yang tu ja, tanpa ada apape description bawah link tu.. aku pun excited la.. so, aku click link tu... terus dia bawa aku kepada satu page (maaf, x sempat capture screen). Page ni sebijik macam laman youtube dan satu video terdapat pada page tersebut. Di sinilah kebijaksanaan virus yang berjaya memperdaya aku. Video yang dipaparkan tersebut mempunyai tajuk berkaitan nama kita seperti “Ustaz Amirul leading the....” dan di bawahnya terdapat beberapa komen dari orang yang kita kenali iaitu rakan dari fb kita. Tapi malangnya, video tersebut tak boleh dimainkan dan di tengah-tengah video tersebut, terdapat satu link yang minta di-klik untuk download latest flash player (macam yang ada kat youtube)... aku sedikit konfius sebenarnya apabila page virus itu mengatakan flash player aku x update sedangkan tiap2 hari aku main internet dan flash game kat fb.. tapi, disebabkan keinginan nak menonton video tersebut yang punya kaitan dengan diri kita, aku pun terus meng-klik link yang diberikan untuk mendownload latest flash player yang sebenarnya adalah VIRUSSSSS!!!! Di sinilah bermulanya cerita tak tidur malam....
            Sehabis sahaja mendownload file yang kononnya flash player installer, virus pun mula bertindak tanpa menunggu aku yang leka bermain facebook. [salah aku di sini ialah tidah meneliti sebetul-betulnya vendors/publisher] sebelum mendownload file tersebut dan ternyata, publishernya bukanlah Adobe Inc. yang memang trusted publisher, tetapi nama sesuatu yang aneh, kukira berbahasa rusia. Tengah aku melayan game kat FB, tiba-tiba Kaspersky Internet Security Full Version aku, [maksudnya bli mahal la tu, bukan free punya], terus popup amaran berwarna merah mengesan kehadiran Trojan dalam system32. Ada dua pilihan, samada nak restart now untuk completely remove atau restart later. [virus ni x boleh dis-infect] belum sempat aku mengklik salah satunya, komputer terus padam. Apalagi, aku pun menggelabah dan menyesal dengan apa yang aku lakukan.. baru terkenang cerita2 virus fb dan kini aku sudah “terkena”. Komp terus restart sendiri dan masuk ke safe mode. Sekejap ja, kemudian, restart balik dan masuk ke laman desktop seperti biasa. Aku pun rasa sedikit lega tanpa mengetahui bahawa virus itu sedang pesat membiak ke dalam segenap saraf Panamera..! Tiba-tiba aku menyedari bahawa “Kaspersky Desktop Gadget” yang sebelum ni akan memaparkan tanda “betul/right” tiba-tiba jadi kosong... yang ada hanya warna hijau. Aku pun klik kat notification area desktop and then... there are no more Kaspersky...! Aduhh, pening jadinya. Virus tu dah telan Kaspersky aku...!
                 Satu lagi effect semasa komp aku diserang virus Trojan ni ialah waktu aku online facebook, dalam seminit kemudian, kalau di-refresh, akan mintak log in semula. Bila dua tiga kali macam ni, aku mula naik rimas. Dalam masa yang sama, akan masuk notification mengatakan “an unrecognized device try to attempt your fb” lbey kurang macam tu la.. setiap kali ada notification ni, aku perlu log in semula [masa bila dia log out sendiri pun tak tau] dah la kena log in, pastu naik amaran mengatakan seperti ada orang cuba menceroboh fb kita dan diminta memilih antara dua samada “I don’t recognize” atau “ this is okay” . Kalau memilih I don’t recognize, password fb akan di-reset dan perlu memasukkan password baru.. kiranya pada malam kejadian, dua tiga kali jugakla aku tukar password fb sampai naik migraine..! Last2 aku klik “this is okay” dan masuk ke home facebook. Tapi tak lama, minta log-in semula.. sah, ini kerja virus. Kali ni apabila log in, terus dibawa ke page amaran berwarna merah yang mengatakan server fb dihalakan ke satu dangerous server yang sangat aneh namanya.. apalagi, aku pun, back to safety la..! Virus ni dah bermain gila dengan PC aku.. Apa yang terlintas di kepala otak aku waktu tu ialah mengembalikan semula Kaspersky aku yang dah ditelan sang virus dan menggunakannya untuk memusnahkan virus-virus tersebut. And the games begin... pertarungan yang aku jangkakan semudah ABC rupanya membawa kepada sebuah episode yang lebih rumit dan thrill.. semuanya bermula selepas sahaja aku siap mendownload installer KIS yang saiznya lebih kurang 72mb.. aku sambung part 2 yang mengisahkan pertarungan seorang aku yang tak punya apa2 kemahiran khusus dalam bidang IT, menentang sang Trojan yang bermaharajalela...!


No comments:

Post a Comment