Wednesday, June 6, 2012

Panduan Membeli Secara Online (Part 1)


Salam Rejab buat semua visitor. Harini admin terpanggil untuk mengarang artikel bernada serius mengenai panduan membeli on-line. Bukan apa, baru-baru ni ada seorang member berlawanan gender call aku, dengan nada yang kadangkala sedih dan kadangkala berpitching tinggi seperti geram menceritakan barangan yang dibelinya secara online tak sampai-sampai ke rumahnya. Mengapa aku yang ditelefon? Apa yang aku boleh buat? Terdetik juga di hati kehairanan itu..tapi sebagai kawan, aku pinjamkan juga telinga ini mendengar luahannya..
Beberapa tahun kebelakangan ni, trend membeli barang secara online semakin berkembang pesat. Baguslah. Ini perkembangan yang sihat lagi baik...! Tapi, yang tidak baiknya, wujudnya golongan2 yang mengambil kesempatan dengan melakukan kerja-kerja terkutuk seiring dengan perkembangan yang berlaku. Aku sendiri telah berpuluh kali membeli barangan secara online dan Alhamdulillah, belum pernah ditipu lagi setakat ni. Antara barang2 yang pernah dibeli ialah LCD Monitor 23”, Kamera Digital, Telefon Bimbit, Earphone dan barangan-barangan biasa yang lain berharga kurang dari RM 100. So, melalui pengalaman tersebut, di sini aku tuliskan panduan-panduan untuk membeli secara online :

1.) Kenali Seller/Peniaga :
Ini adalah sangat penting. Selepas menemui barangan yang hendak dibeli, “berkenalanlah” dengan seller tersebut. Baca profil lengkapnya dan teliti rating/respon/testimony dari pelanggan yang pernah berurusan dengan seller terbabit. Untuk website Lelong.my, anda boleh melihat rating dan komen pelanggan bagi seseorang seller. Pilihlah seller yang mempunyai reputasi yang bagus serta banyak komen positif dari pelanggannya. Seller yang baik akan memaparkan no telefon/emel, alamat kedai/rumah, gambar, no. syarikat dan lain2 data yang meyakinkan. Cuba sms/email seseorang seller dan nyatakan hasrat untuk membeli barangannya dan lihat samada respon seller cepat/ lambat. Seorang seller yang baik akan cepat respon walaupun disoal berkali-kali oleh buyer.

2.) Simpan bukti sebanyak mungkin :
Setelah bersetuju untuk membeli barang dari seller,  sebelum memasukkan (transfer) wang, kumpulkan segala bukti urusniaga seperti sms/email anda dengan seller, capture screen barangan yang hendak dibeli dan data-data seller, “link” barangan yang dibeli dan data-data lain yang dirasakan wajar. Selepas memasukkan wang, segera update kepada seller melalui sms atau email. Nyatakan tarikh, masa, jumlah,cara transfer, dan akaun seller yang dimasukkan wang itu (jika seller ada lebih dari satu akaun). Simpan juga sebarang resit atau penyata sebagai bukti pembayaran. Anda juga boleh scan dan attach resit ni ke email seller bagi mengukuhkan bukti jika membeli barangan yang agak mahal.  Jika menggunakan online banking, pastikan anda membuat capture screen dan hantarkannya ke email seller.

3.) Jadilah Pembeli yang tegas
Setelah membuat bayaran dan update bukti2 pembayaran kepada seller, pastikan anda meminta tracking number dari seller sebaik saja barang diposkan. Anda juga berhak meminta resit yang sah bagi seller serta kad waranti jika membeli barangan elektronik. Harus diingat, sebaik saja memasukkan wang, bermakna barang tersebut telah menjadi milik anda walaupun belom dipos. So, jadilah pembeli yang “demand” dan tegas seperti meminta disertakan resit dan berpesan agar barangan dibungkus dengan baik.  Seller yang baik akan menghubungi anda sebaik saja barangan telah dipos dan memberikan tracking number bagi memudahkan anda mengetahui perkembangan semasa barang tersebut samada sampai atau belum di tempat anda. Apabila barang telah disahkan berada dalam rekod kurier, anda sudah boleh menarik nafas lega kerana sedikit sebanyak seller itu tidak menipu anda. Jika seller berdolak dalih atau “banyak cakap” apabila anda meminta tracking number, waspadalah, kemungkinan seller hendak menipu kerana dia sudahpun menerima wang dari anda. Di sinilah bukti2 urusniaga memainkan peranan penting.

4.) Apabila barang telah diterima/selamat sampai
Jangan terlalu gembira apabila barang telah selamat sampai. Dengan segera buka bungkusan/pakej untuk memeriksa kondisinya. Semak betul-betul adakah barangan tersebut yang anda beli, keadaan fizikalnyanya, fungsinya, adakah sama dengan apa yang dikatakan seller, barangan lain yang dinyatakan dalam pakej yang dibeli, cth : handsfree (jika beli barang seperti handset), resit dan sebagainya. Jika berlaku kecacatan atau kekurangan, segera hubungi seller dan maklumkannya. Kukuhkan dengan mengambil gambar dan segera emailkan kepada seller berkenaan. Jangan rasa segan2/malu2 untuk minta penggantian jika barangan yang diterima rosak dan seumpamanya. Anda patut dapat apa yang anda bayar..! Jika berpuashati dengan barangan yang diterima, hubungilah seller dan jangan kedekut untuk beri rating/like kepada seller tersebut. Apabila wujud kepercayaan antara seseorang seller/buyer, urusan akan menjadi mudah di masa hadapan..

TM : Apa yang perlu dibuat jika berlaku penipuan dalam jual beli online? Tunggu sambungannya dalam Part 2 nanti. 

2 comments:

  1. penah jadi sekali dlu..gerammm..bukan masalah seller..tapi masalah posmen yang cuai! huh..geram balik..huhuhu

    ReplyDelete
  2. aipp..tetiba ja mucul..hehe..sabiaqq byk2 noh..jgn serik utk ber-shopping online =)

    ReplyDelete