Monday, June 4, 2012

Check Kemampuan PC

Ok. Salam guys.. Lama tak update TM. Kemalasan mungkin. Malam ni bersiaran dari pulau lagenda. Glemer gituu..! Kita sekarang berada di pertengahan 2012, dalam abad ke-21. Semua sedia maklum, ini zaman teknologi dan gandingannya, canggih.. Cuti2 ni ramai yang tak tau nak buat apa walaupun sebenarnya banyak benda yang boleh dibuat.. So, salah satu aktiviti ialah meng-gaming. Tapi, pentingkah mengetahui kemampuan PC kita sebelum install game? Ya, bagi aku sangat penting sebab game2 PC sekarang dah tak macam dulu. Semuanya “overload” belaka..! PC tak sama macam PS, so, ukuran kemampuan sesebuah PC adalah penting sebelum install sesuatu game yang seriuss supaya anda tak kecewa apabila PC “buat perangai” tak senonoh di kemudian hari.. Gamers, lets do it..!

1.) Sila ke website Can You Run It. Taipkan nama game yang berkenaan atau pilih dari drop down menu yang disediakan.

2.) Selepas memilih game untuk menguji samada ia sesuai ataupun tak dengan PC anda, klik pada button “can you run it” yang berwarna biru di sebelah kanan tu. Tunggu loading..gathering information.. Then, akan terpapar animation macam meter dan penjelasan2 di bawahnya samada pass/failed untuk main game tu.. Kalau PC anda dapat recommended utk game2 yang kaw2 macam NFS Run / Crysis 2, tahniah.. PC anda memang bernaluri gaming yang sejati.. ^____^
Klik gambar untuk paparan lebih jelas


TM : Contoh di atas ialah game GTA IV yang diuji pada PC admin. Serius, memang smooth dan tak meragam selama main GTA IV nih. Apa yang menariknya ialah benda ni tak perlu di-download dan install, just online ja. Selain tu, ia juga memaparkan maklumat lengkap tentang hardware komp. Anda selepas dianalisis. So, kalau failed untuk run sesuatu game tuh, anda boleh tahu part mana yang problemnya~ selamat bergaming~

#Ohh, sebelum terlupa.. maklumat penting, pastikan brower anda dipasang java plug-in sebelum masuk ke website Can You Run It ni. Jangan risau, jika anda belum mempunyainya, browser anda yang prihatin tu akan bertanya nanti..! 

2 comments:

  1. bro.. saya cuba.. dia cakap The CanYouRunIt? Utility installation failed.

    Possible web brower compatiblity, firewall, or installation issue detected.

    Select OK to troubleshoot issue.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Can You Run It tak perlu diinstal.. ianya sebuah laman web.. sy recommended gunakan google chrome yg telah dilengkapi java plug-in..

      Delete